Nedostupan dokument, obavezna prijava
Input:

eRačunOnline razgovor

14.6.2019, , Izvor: Verlag Dashöfer

Pitanje 1:    Primjenjuje li se obveza izdavanja e- računa na ugovore sklopljene postupkom javne nabave prije 1.7.2019 ?


Odgovor 1:    Da jer obveza zaprimanja eRačuna zapravo postoji od trenutka stupanja Zakona na snagu, odnosno od početka primjene Zakona, što je bilo 1. prosinca 2018. godine.

 

Pitanje 2:     Kako je riješeno zaprimanje ulaznih eRačuna od inozemnih dobavljača(izvan i unutar EU) s kojima je usluga ugovorena postupkom javne nabave i kako se isti uključuju u sustav RH u kojemu je FINA informacijski posrednik?


Odgovor 2:     Postoje centralne platforme na razini EU na koje je "priključena" naša centralna platforma upravo kako bi se u skoroj budućnosti utemeljio zajednički registar korisnika na razini EU i kako bi se eRačuni mogli nesmetano razmjenjivati, nevezano je li primatelj u Španjolskoj, a pošiljatelj u Hrvatskoj i slično. Zato i je propisana zajednička EU norma za eRačun kako bi isti mogli biti jednako strojno čitljivi u svakom dijelu EU.

Pitanje 3:     Primjenjuje li se obveza izdavanja eRačuna i na inozemne dobavljače koji imaju sjedište u EU i na treće zemlje?


Odgovor 3:     Aposlutno, ako su sudionici postupaka javne nabave ili "bagatelne" nabave. Zakon o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi je donesen na razini cijele EU sukladno europskoj direktivi, naravno usklađen potrebama i legislativama svake zemlje posebno, upravo kako bi se olakšala trgovinska razmjena članica EU i kako bi postupak javne nabave bio transprentniji, a administrativni troškovi svih dionika (posebice primatelja), bio niži.

Pitanje 4:    Obzirom da se za odobrenja , avanse i sl. prema poreznim propisima mora izdati račun, smatraju li se isti eRačunima u smislu Zakona o izdavanju eRačuna u javnoj nabavi?


Odgovor 4:    eRačun je format računa, a zakon ga definira kao " račun koji je izdan, poslan i zaprimljen u strukturiranom elektroničkom obliku, a koji omogućuje njegovu automatsku i elektroničku obradu". S obzirom da je to zadnja knjigovodstvena isprava kojom se potvrđuje da je usluga obavljena ili roba prodana, rekla bih da avansi i slično mogu ići u uobičajenom obliku, ali račun kao "šlag na kraju", mora biti sukladan zakonu.

Pitanje 5:     Može li više osoba unutar jedne poslovne jedinice biti ovlašteno za zaprimanje e-računa ili samo jedna osoba može biti zadužena za njihovo zaprimanje?

Odgovor 5:     To je vaša poslovna odluka, tako da može. Važno je samo da to jasno definirate nekim internim aktom i da se tako identificirate svom informacijskog posredniku. Svakako onda preporučujem da to budu različite e-mail adrese, odnosno jedna po osobi, kako ne bi došlo do eventualnih problema oko dokazivanja identiteta naknadno (u slučaju preuzetih računa koje niste dužni platiti i slično).

 

Pitanje 6:     S obzirom na to da  imamo obvezu izdavanja samo jednog e računa prema obvezniku javne nabave to ćemo odraditi preko Fininog e-servisa za državu (primatelj je lokalno komunalno poduzeće). S obzirom na to da mi oni kao primatelji nisu još registrirani (ne nude mi se u izborniku za primatelja), a imaju drugog posrednika pretpostavljam da je  samo pitanje dana kada će biti vidljivi tj. oni moraju biti registrirani?


Odgovor 6:     Nije bitno kojeg informacijskog posrednika netko od vas koristi da biste između sebe razmjenjivali eRačune jer su u konačnici svi spojeni (ili će do 1.7.) biti spojeni na centralnu platformu. Dat ću slikoviti primjer, Vi i ja razgovaramo na telefon, Vi ste na HT-u, ja na Tele 2. Vi ne znate kojeg teleoperatera ja koristim niti obrnuto jer se naši signali razmjenjuju preko određene mreže. Ista stvar je sad i s eRačunima. Vaši računi (podaci, informacije) će se putem mreže (platforme) sigurnim kanalima informacijskih posrednika distribuirati kod krajnjeg korisnika, odnosno primatelja vašeg računa.

Pitanje 7:     Hoće li se putem informacijskog posrednika(FINA-e) moći slati /zaprimati dokumenti odobrenja, avansi? Je li to omogućeno preko FINA-e ?


Odgovor 7:     To je pitanje koje ćete trebati postaviti FINA-i jer je riječ o njihovoj poslovnoj odluci. No, ako me pitate nude li to već drugi informacijski posrednici, reći ću da takve usluge na tržištu postoje od 2015. godine. I eOdobrenje i eOtpremnica i ePrimka.

Pitanje 8:     Može li se dobavljačima uvjetovati dostava računa tj. da mi kao ponuditelj primamo isključivo preko FINA-e kao informacijskog posrednika putem certifikata?


Odgovor 8:
     Ne možete. Ovo je slobodno tržište, a svi informacijski posrednici su povezani na centralnu platformu FINA-e. To bi bilo doslovno kao da ja inzistiram da me svi isključivo zovu s A1 mreže jer ja koristim A1, a podjednako me brzo mogu dobiti pomoću bilo kojeg teleoperatera u državi i svijetu.

Pitanje 9:     Ako izdajemo račun 01.07.2019. za razdoblje 01.06.-30.06. (datum izdavanja računa 30.06.2019.) treba li biti izdan kao eRačun?

Odgovor 9:     Ovisi kome ga šaljete.  Ako ga šaljete tvrtki, možete ga slati u kojem obliku želite. Ako govorimo o poslovima obuhvaćenim Zakonom, onda vam ovisi o tijelu koje je primatelj i hoće li vam raditi probleme. No, po meni, ako je datum 30.06.2019. mislim da možete.

Pitanje 10:     Postoji li mogućnost vraćanja e računa i pisanja obrazloženja elektroničkim  putem kao i zaprimanje računa , a ne dopisima putem pošte ukoliko se koristi FINA kao posrednik?


Odgovor 10:    Molim Vas da to pitanje postavite direktno FINA-i jer procese koji nisu uređeni Zakonom i Pravilnicima propisuje svaki informacijski posrednik za sebe. U praksi postoje informacijski posrednici koji nude opciju odbijanja eRačuna, ako se ne slažu s njim i ona se obavlja odmah kod preuzimanja, elektronički unutar sustava.

Pitanje 11:    Prilikom dostave e računa preko fine smo uz e-račun u xml i pdf formatu (vizualizacija preko fina formata) zaprimamo i vizualizaciju računa drugog posrednika preko kojeg dobavljač šalje e račun pri čemu elementi računa na jednoj i drugoj verziji nisu istovjetni, npr. različiti datumi računa, napomena o poreznom oslobođenju samo na „staroj“ verziji računa....
Kako postupiti u takvom slučaju, što evidentirati kao ispravan podatak i treba li takav e račun vraćati? 


Odgovor 11:    Kod eRačuna je iznimno bitno da je usklađen s UBL normom propisanom od strane EU. Što znači, ukratko, da xml format mora sadržavati određene semantičke i sintaktičke podatke. Vizual se može razlikovati u praksi, budući da zakon ne propisuje gdje, primjerice, stavljamo logo i moramo li ga uopće imati. No, u svakom slučaju, vi ovdje govorite o podacima koji su bitni u postupku knjiženja, tako da bih svakako na vašem mjestu zatražila  službeno očitovanje obiju strana (informacijskih posrednika).

Pitanje 12:    Što trebamo učiniti ako obveznik javne nabave kojemu želimo poslati račun nije registriran niti u jednom servisu? Trebamo li kod primitka eRačuna sačuvati i .xml format ili je dovoljan .pdf?

Odgovor 12:    Nije dovoljan pdf, niti je dozvoljen. Obveznik će morati odabrati informacijskog posrednika najkasnije do 1.7.2019. jer od navedenog datuma više ne smije zaprimiti niti jedan drugi oblik računa, osim eRačuna u strukturiranom elektroničkom obliku, sukladnim s EU normom za eRačun. U protivnom će snositi novčane sankcije.  

Pitanje 13:    Kako postupiti ako dobavljač po javnoj nabavi dostavi ulazni eRačun elektroničkom poštom na bilo kojeg radnika društva ili na jednu od javno dostupnih email adresa tvrtke, jesmo li dužni zaprimiti račun na taj način ili ga možemo odbiti i kako te smatra li se takva razmjena elektroničkom i je li u skladu sa propisima?


Odgovor 13:    eRačun sukladan Zakonu se ne dostavlja putem e-maila, već kanalima informacijskih posrednika. Unaprijed mora biti određena e-mail adresa kojom ćete se identificirati sustavu za preuzimanje eRačuna jer razmjena takvih vrsta dokumenata podrazumijeva jasnu identifikaciju primatelja i pošiljatelja. PDF dokument u mailu nije eRačun, budući da ga Zakon u čl. 3 deinira na sljedeći način:
elektronički račun ili eRačun je račun koji je izdan, poslan i zaprimljen u strukturiranom elektroničkom obliku, a koji omogućuje njegovu automatsku i elektroničku obradu 

Pitanje 14:    Odlučili smo se za preuzimanje računa preko FINE, odnosi li se to na preuzimanje računa sklopljenih za javnu nabavu ili će se svi računi preuzimati preko e-računa?


Odgovor 14:    Sve eRačune možete slati putem istog informacijskog posrednika, nevezano je li riječ o javnoj nabavi.

Pitanje 15:    Je li e- račun pravovaljan i mora li se isti vratiti dobavljaču i tražiti ispravak

 
 Pošaljite nam povratnu informaciju
Što mislite o našem portalu?
Vaša poruka je uspješno poslana.
Input: