Pitanje 1: Koji će biti proces sa slučajevima kod na primjer vraćanja ovjerenog primjerka otpremnice uz račun ili financijskog odobrenja? To ćemo staviti u prilog pa će si kupac isprintati I vratiti ovjereni primjerak ili će se I to raditi elektronički?
Odgovor: Za konkretne knjigovodstvene isprave već postoje uvriježeni digitalni oblici, odnosno eOtpremnica i eOdobrenje. U konkretnim primjerima, eOdobrenje se prosječno ovjerava u jednom do dva radna dana, što kod papirnatog oblika najčešće traje i više od 20 radnih dana. Vjerujem da ste više od jedanput nekog molili da vam vrati ovjereno odobrenje, nakon što su si oni već odavno napravili ispravke. Što se tiče načina ovjere i eOdobrenja i eOtpremnice, ona varira ovisno o informacijskom posredniku koji pruža uslugu, no temeljeno je na dostavu sigurnim kanalima te je također ovjereno aplikativnim certifikatom i vremenskim žigom. Kako primatelj elektronički zaprimi eOdobrenje ili eOtpremnicu, tako ga elektronički može i odbiti iz opravdanih razloga (npr. ne slaže se s navedenim i sl.) o čemu vas informacijski posrednik povratno informira.
Pitanje 2: Postaju li svi obveznici korištenja sustava eRačuni? Kako ćemo primati I slati račune od onih poduzetnika I firmi koje taj sustav ne žele koristiti I žele primati I slati račune isključivo u papirnatom obliku?
Odgovor: Ne postaju svi obveznici zaprimanja i slanja eRačuna. Zakon o elektroničkom računu u javnoj nabavi ne uključuje tvrtke iz realnog sektora direktno, no ako radite s nekim od njih ili sudjelujete u procesima javne nabave, onda ćete morati uvesti eRačun barem prema tom jednom kupcu. Tvrtke koje i dalje žele zaprimati i slati isključivo eRačune, mogu to i dalje činiti, no ne prema javnim i sektorskim naručiteljima, a ni prema sve većem broju poduzeća u Hrvatskoj koje su u potpunosti digitalizirale razmjenu računa.
Pitanje 3: Hoće li se moći račun pohraniti I sačuvati u sustavu dan ili dva prije slanja radi eventualnih izmjena?
Odgovor: Apsolutno. Sve isto kao i dosad. Dok god niste kliknuli na ikonu “šalji kao eRačun” ili kako već stoji u vašem računovodstvenom programu, eRačun nije kreiran niti poslan.
Pitanje 4: Kakav je i kakav će biti položaj FINA (Finacijske agencije) oko cijelog postupka slanja i primanja e računa. Jedno vrijeme su se hvalili da su jedino oni usklađeni sa zakonima i cijelim postupkom oko pružanja usluga slanja i primanja e računa. Ispravite me ako griješim (bio na njihovom seminaru oko e računa prije cca 2 godine). S kime će se ugovarati usluga primanja i slanja e računa?
Odgovor: Prema nacrtu Zakona o elektroničkom računu u javnoj nabavi, FINA je informacijski posrednik koji za javne naručitelje obavlja usluge zaprimanja i slanja elektroničkih računa i pratećih isprava, odnosno obavlja elektroničku razmjenu računa između izdavatelja i primatelja eRačuna. No, oni naravno nisu jedini informacijske posrednik na tržištu jer su se u posljednjih nekoliko godina isprofilirali i drugi s inovativnim idejama…